Soms is het nodig dat je voor je merkontwikkeling een marketing communicatie bureau inschakelt. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je merkt dat je geen nieuwe klanten meer aantrekt en je ook niet meer er op kunt rekenen dat degenen die je bedrijf reeds kennen hun aankopen bij jou doen. Ook wanneer je besluit om je onderneming online (voort) te zetten is het aan te raden om deze professionals voor advies te benaderen.

 

Om een goed beeld van je onderneming te krijgen zullen ze verschillende elementen van je bedrijf onder de loep nemen. Zo zullen ze vooral geïnteresseerd zijn in je mission statement en je desgewenst helpen om deze (scherper) te formuleren. Je kunt je tijdens dat proces afvragen wat het nut van deze actie is, aangezien je bijvoorbeeld als webwinkel handel drijft.

Vandaar dat je in de volgende alinea’s precies leest:

 

  • wat een mission statement oftewel missie is;
  • hoe het aan je visie en strategie gerelateerd is;
  • waar je op moet letten bij het formuleren van je missie;
  • de betekenis voor je merkontwikkeling van dit element; en
  • waarom het ook voor internet ondernemingen belangrijk is om

aandacht aan dit element te besteden.

Wat is een missie

Toen je besloot om een bedrijf op te richten, had je een bepaald beeld over hoe je jezelf zou profileren op de markt, voor ogen. Zo wist je precies welk product je op de markt zou brengen, voor wie het bestemd was en hoe je deze doelgroep zou benaderen. Je keek ook vooruit en legde voor jezelf vast hoe je over vijf, tien en twintig jaar in de markt wilde staan. Je wilde een begrip zijn in je branche en natuurlijk je omzet jaarlijks zien groeien. Dit beeld en plan heb je verwerkt in je businessplan, wat aan de grondslag van je bedrijf ligt.

 

Gaande weg heb je wellicht gedreven door factoren waar je geen vat op had, aanpassingen moeten plegen in je werkwijze. Wat echter niet veranderde is het beeld dat je voor ogen had, toen je met je onderneming begon. Dit beeld word je mission statement ( oftewel missie) genoemd.

 

Het is te definiëren als het karakter van je bedrijf. Het zijn de kern waarden, doelen en ambities , die je helpen om je onderneming te onderscheiden van andere bedrijven in je beroepsgroep. Met je missie geef je aan waar je als bedrijf voor staat, wat de drijfveer is van je onderneming. Het is het beeld dat door een ieder binnen je bedrijf geaccepteerd en uitgedragen wordt. Met je missie geef je kort gezegd, de betekenis van je merk aan.

Missie en visie als basis voor de strategie van je bedrijf

Je visie ligt in het verlengde van je missie. Het vertelt wat je doelgroep heeft aan hetgeen je nu en in de toekomst, als bedrijf te bieden hebt. Je visie kan wel veranderen door de jaren heen.

Daardoor kan ook de strategie die je toepast om op te vallen binnen je branche veranderen. Met je strategie wil je onder andere klanten en of cliënten aantrekken en deze – afhankelijk van het type onderneming dat je hebt- behouden. De werknemers van een marketing communicatie bureau weten precies hoe ze je daarmee kunnen helpen.

Missie en branding

Aangezien je merk alles is waar je voor staat, is je missie een onderdeel van dit geheel. Bij het zien van je logo weten je klanten of clienten dat het om jou bedrijf gaat, waarna ze psychologisch gezien gelijk door hebben dat ze bij jou terecht kunnen voor het product of de dienstverlening waar ze naar op zoek zijn.

Zo formuleer je een effectieve missie

Een missie dient Ambitieus, Motiverend, Onderscheidend, Relevant en Echt te zijn. Deze AMORE vereiste geldt ook voor je visie. Door het stellen van de volgende vragen aan jezelf en een representatieve groep binnen je bedrijf, lukt het je beslist om een inspirerende missie voor je bedrijf te formuleren. Ook kun je je reeds bestaande missie met behulp van deze vragen herformuleren of toetsen.

 

Geven jullie allereerst antwoord op de vraag wat jullie als onderneming doen. Vraag je daarna af hoe de doelgroep er uit ziet. Vervolgens gaan jullie na waar jullie actief zijn en op welke manier dat gebeurd. Ten slotte formuleren jullie het antwoord op de vraag wat de reden is van hetgeen je als bedrijf doet.

 

Lees gauw verder om te weten waarom ook voor online bedrijven het hebben van een duidelijke missie, belangrijk is.

Missie en online ondernemerschap

Een missie geeft dus richting aan je bedrijf, maakt het doel zichtbaar en inspireert een ieder die bij het bedrijf betrokken is om deze doelen te bereiken. Naar buiten toe helpt het de werknemers om derden te overtuigen van het bestaansrecht van je bedrijf.

 

Voor online ondernemingen is een missie belangrijk omdat:

  • het zulke bedrijven helpt om op te vallen binnen hun branche. Eenmaal online zal je namelijk met veel andere ondernemers om de gunst van internetters die vallen binnen je doelgroep, moeten dingen. Indien je missie ze aanspreekt is de kans groot dat ze er voor kiezen om met jouw bedrijf in zee te gaan;
  • het via het internet opererende ondernemingen in staat stelt om effectiever hun online marketing strategieën, uit te stippelen; en
  • het een tijdje kan duren voordat zulke bedrijven naamsbekendheid verwerven. Een missie voorkomt dat je dan moedeloos wordt en besluit om niet op deze manier te ondernemen.

 

Het is dus erg aan te raden om genoeg tijd uit te trekken om aan deze bouwsteen van je onderneming aandacht te schenken. Ook is het een goede gewoonte om zo af en toe te evalueren of dit element nog het effect heeft dat je voor ogen had toen je met je bedrijf begon zodat je op lange termijn toch slaagt in de toen door jou gestelde doelen.