Ieder kalenderjaar heeft de zakelijke rijder weer opnieuw de keuze om te kiezen voor bijtelling of rittenregistratie. Het percentage van de bijtelling is voor de benzineauto al jaren gelijk (22 procent),  maar de kosten voor de bijtelling van een elektrische auto nemen ieder jaar toe. Is het nog de overweging waard om te kiezen voor een brandstof- of elektrische auto, puur gekeken naar het bedrag dat men betaalt voor de bijtelling? 

 

Wat is bijtelling?

Bijtelling wordt gezien als de kosten die gelden voor het privégebruik van de auto van de zaak. Er wordt dan een percentage betaald over de cataloguswaarde van de auto: bijtelling. Liever geen bijtelling betalen? Dan wordt er vanuit de Belastingdienst gevraagd om een rittenregistratie bij te houden. Hiermee kan worden aangetoond dat er op jaarbasis niet meer dan 500 km privé is gereden met de auto van de zaak.

Kosten bijtelling 2021

De bijtelling in 2021 op een elektrische auto is 12 procent over de eerste € 40.000 van de  cataloguswaarde van de auto en 22 procent over de meerwaarde. Voor benzineauto’s geldt nog steeds het bijtellingspercentage van 22 procent. In 2020 bedroeg de bijtelling over de elektrische auto nog 8 procent. In de komende jaren wordt dit jaarlijks percentueel verhoogd, totdat de bijtelling van de elektrische auto even hoog is als de benzineauto: 22 procent.

 

Omslagpunt elektrische auto

Om het omslagpunt te berekenen, zoeken we het antwoord op de vraag: “Hoe duur mag de benzine-, diesel- of hybrideauto zijn om aan dezelfde bijtelling van een elektrische auto te komen?” Uit de berekeningen van TrackJack Europe kunnen we concluderen dat een benzine-, diesel- of hybrideauto met een cataloguswaarde van minder van € 21.818 in 2021 goedkoper is aan bijtelling dan een elektrische auto van € 40.000,-. In 2022 bedraagt het omslagpunt zelfs € 29.090, waardoor de elektrische auto steeds minder interessant wordt.

https://www.trackjackeurope.com/kennisbank/bijtelling/bijtelling-2021/