Steeds meer bedrijven zijn ondertussen bekend met de term ‘knowledge management’. De naam zegt het al, maar bij knowledge management draait het allemaal om kennis. Een bedrijf wil namelijk zoveel en gemakkelijk mogelijk kennis verzamelen en delen. Zodat het uiteindelijk voor iedereen binnen het bedrijf gemakkelijk wordt om de kennis zo effectief en snel mogelijk in te zetten. In dit artikel bespreek ik het belang van knowledge management voor jouw bedrijf. Wat wordt er bedoeld met kennis?Iedereen weet dat elk persoon, bedrijf of organisatie gebaat is bij kennis. Niet voor niets wordt er door veel mensen gezegd: kennis is macht. Maar wat wordt er nou precies bedoelt met kennis? Hetgeen waar ze bij knowledge management op doelen is kennis op het gebied van data en informatie, ervaring van de werknemers en hulpmiddelen die de organisatie kan inzetten om eventuele storingen of andere problemen op te lossen. Hoe kan je knowledge management inzetten?Twee van de drie onderdelen van knowledge management kunnen door de snelle digitalisering steeds beter worden ingezet. Het gaat om de onderdelen: data en informatie en hulpmiddelen die de organisatie kan inzetten om eventuele storingen en andere problemen op te lossen. Hiervoor zijn er namelijk allerlei knowledge management systemen gemaakt. Dit zijn handige systemen om te gebruiken als knowledge management nog niet in jouw bedrijf gebruikt wordt. Het derde onderdeel is ervaring van personeel. Voor dit onderdeel is het helaas erg lastig om kennis van te verzamelen, want een werknemer dat het bedrijf verlaat, neemt zijn of haar kennis mee. Van te voren is het mogelijk om een nieuwe werknemer zoveel mogelijk in te werken en voor te bereiden op de werkzaamheden. Het heeft echter tijd nodig om over dezelfde kennis te beschikken als een werknemer dat jaren werkzaam was binnen een bedrijf.
|
