Dingen die je moet weten zoals de aandrijving, batterijen en het de nadelen van elektrische scooters. De meeste elektrische scooters voor volwassenen zijn gebouwd als klassieke scooters en bestaan uit een basis, twee banden, een stuur met stuur en twee remmen. Het “hart” van de e-scooter is de elektromotor met de bijbehorende accu.

 

 

 

Meestal is de motor verborgen in de wielnaaf en stoort deze het uiterlijk niet, net als de accu, die bij de meeste modellen onder de standaard is geïnstalleerd. De acceleratie gebeurt meestal via een draaigreep op het stuur van de scooter. Hieronder hebben we nog meer feiten verzameld over de bouw en werking van e-scooters:
 

E-scooter aandrijving

Elektrische scooters, zoals elektrische scooters of e-bikes, worden aangedreven door een elektrische motor in plaats van een benzinemotor. Een oplaadbare accu – meestal een krachtige lithium-ionaccu – voorziet de motor van energie. Wanneer deze uitgeput is, daalt de prestatie van de e-scooter of neemt het bereik ervan af. De accu moet daarom met regelmatige tussenpozen op het elektriciteitsnet worden aangesloten om van nieuwe energie te worden voorzien.
 

E-scooter banden

De bandenmaat van de e-scooter is relevant voor de wegligging en de rijbeleving. Over het algemeen geldt dat hoe groter de banden, hoe beter de elektrische scooter zich gedraagt op verschillende ondergronden en obstakels. E-scooters met luchtbanden hebben betere veringseigenschappen, terwijl massieve rubberen banden niet gevoelig zijn voor “lekke banden” en vrijwel onderhoudsvrij zijn.
 

E-scooter rem

De remmen van de e-scooter zijn onmisbaar. Het is zinvol om twee onafhankelijk werkende remmen te hebben, waardoor veilig rijden gegarandeerd is, zelfs als er één rem uitvalt. Zelfs als de maximumsnelheid voor e-scooters een maximum van 20 km/u is: de rijsnelheid mag niet worden onderschat. Door de kleinere wielen is de remwerking veel sterker dan bij bijvoorbeeld een fiets. Modellen met achterwielremmen die met de voet kunnen worden bediend, bieden maximaal rijcomfort en meer veiligheid dan pure e-scooters met stuurremmen.
 

E-scooter batterij

De accu is een van de zwaarste onderdelen die op een e-scooter zijn geïnstalleerd. Aangezien elektrisch aangedreven scooters meestal geen lange afstanden afleggen, bedraagt het gemiddelde bereik per lading ongeveer 30 tot 50 km. De oplaadtijd is beduidend korter dan bij e-scooters of auto’s. Het opladen van de accu van een elektrische scooter kan eenvoudig worden gedaan bij elk stopcontact. Afhankelijk van het model bedraagt de laadtijd ongeveer 2 tot 5 uur. Er zijn zelfs modellen die een USB-poort hebben en bijvoorbeeld via een stroombank kunnen worden opgeladen.
 

E-scootermodellen

De accu is een van de zwaarste onderdelen die op een e-scooter zijn geïnstalleerd. Aangezien elektrisch aangedreven scooters meestal geen lange afstanden afleggen, bedraagt het gemiddelde bereik per lading ongeveer 30 tot 50 km. De oplaadtijd is beduidend korter dan bij e-scooters of auto’s. Vooral lichte carbon e-scooters die ook opvouwbaar zijn daarom extra geschiktheid voor dagelijks gebruik. E-scooters met een stoel zijn ideaal voor oudere bestuurders of mensen met gezondheidsproblemen. Bij sommige modellen kan de stoel ook alleen worden uitgeklapt als dat nodig is.
 

E-scooter gewicht

Het gewicht speelt een relevante rol bij het transport van de e-scooter. Zelfs als het kan worden opgevouwen: Met een gemiddeld gewicht van 15 tot 20 kg zijn e-scooters niet noodzakelijkerwijs geschikt voor transport over lange afstanden. Carbon scooters besparen gewicht op het frame, maar de accu’s zijn vaak het zwaarste onderdeel van de scooter. Ook belangrijk voor de veiligheid tijdens het rijden is het totale gewicht dat scooters inclusief de berijder en eventuele bagage op de weg dragen. De door de fabrikant aanbevolen belastingsgrens mag niet worden overschreden.