Het vak van een SEO specialist

De nieuwe term is online marketeer, maar de meeste mensen zoeken deze persoon in Google nog steeds op SEO-specialist.

Het vakgebied van deze steeds moeilijker in te vullen vacature bestrijkt zowel de technische kant van online ondernemen tot de zachte menskant. Je moet in staat zijn om technische analyses van een website te maken. Deze te checken, met diverse tools, op fouten en verbeteringen. Denk daarbij aan tags, URLs, overbodige HTML code etc.,etc.

Als dat op orde is komt de content aan de beurt. Want wat zijn nu de zoektermen waar je op gevonden wilt worden? Dat is een combinatie van bedrijfsstrategie en zoekwoorden onderzoek dat je moet uitvoeren. Waarbij een een goede analyse moet maken van waar jouw bedrijf het beter gaat doen of kan gaan doen ten opzichte van de belangrijkste concurrenten.

Kun je je richten op de zoekwoorden met het meeste volume? Of moet je je richten op de longtail aan zoektermen omdat deze makkelijker bereikbaar zijn?

En als dat deel is geanalyseerd komt het belangrijkste deel waar een Online Search Engine expert zich mee bezig houdt: het zorgen voor killer contect die beter is dan de concurrent. 

Er zijn zelfs SEO experts die menen dat je helemaal niets aan linkbuilding moet doen. Gewoon killer content schrijven en de zoekmachines zijn werk laten doen, dat zou voldoende moeten zijn. 
Ik denk er het mijne over omdat ik zelf nog wel gebruik maak van (matig) linkbuilden. Een techniek die ik meer zie zitten is contentcreatie in combinatie van het fuseren van domeinen met een 301 redirect. Maar dat is weer een ander verhaal.

Contentcreatie in deze tijd houdt veel meer in dan het schrijven van artikelen op je website van ongeveer 300 woorden lang. Door het toegenomen aantal plugins, onder andere, is het nodig om langere artikelen te schrijven om de html. Daarnaast is het Google Algoritme continu aan updates onderhevig en zien we een trend dat langere content vooruitgeschoven wordt op kortere. Of in ieder geval gemakkelijke hoog scoort.

De eisen die bij het vak van SEO specialist horen zijn meestal iets als volgt:

 

  • Het (door)ontwikkelen en optimaliseren van zoekmachine-optimalisatietrajecten voor onze websites en webshops. 
  • Bij specifieke campagnes op de hoogte zijn van de communicatie briefings en campagne doelstellingen om zo de doorvertaling naar SEO te kunnen regisseren zodat deze in lijn is met de gehele actie/ campagne
  • Het maken van keyword analyses voor nieuwe productgroepen en/of pagina’s
  • Het schrijven en analyseren van de content en het aanbrengen van verbeteringen daar waar nodig
  • Het Zoeken en beheren van partnerships t.b.v. linkbuilding & contentmarketing
  • Fungeren als sparringpartner voor je collega’s, e-commerce manager en externe partijen
  • Het op de voet volgen van ontwikkelingen op het online marketing vakgebied en deze initiëren en door vertalen SEO-acties binnen de organisatie
  • Adviseren over goede contentstrategie voor cornerstone content

 

Als je nu nog niet enthousiast bent weet ik het niet. Het is in ieder geval een gewilde job en ieder bedrijf heeft wel min of meer te maken met zoekmachineoptimalisatie.

 

http://addvancers.com/seo-specialist-amsterdam