Hoe word je stress bestendig

Elk mens ervaart wel eens stress. Stress kan in verschillende situaties ontstaan, maar ook een ieder gaat hier anders mee om. Het lijkt om sommige mensen zonder stress door het leven gaan, echter is dit niet het geval. Stress is een spanning en deze spanning kan soms ook positief zijn. Het kan je motiveren om een extra beentje voor te zetten, echter wanneer deze spanning grotere vormen aan gaat nemen en je echt in de weg gaat zitten, dan spreken we over stress. Een stress die we beter kunnen vermijden.

Wanneer ervaar je stress

Stress ontstaat wanneer er meer op je af komt dan dat je aankunt. De hele dag door komt er van alles op je pad wat stuk voor stuk stress zou kunnen veroorzaken. Toch levert de ene situatie sneller en meer stress op als de ander. Een collega die klaagt, een vergeten afspraak of te veel werk aangenomen, het zijn allemaal situaties waarvan je in de stress kan schieten. Stress situaties doen zich zowel op het werk, op school als in de thuissituatie voor.

Bepaal je grens

Stress kan lichamelijke en psychische problemen veroorzaken. Om te voorkomen dat stress je lichaam over neemt, is het goed om te bepalen waar jouw grens ligt en deze ook goed te bewaken. Je zult de situatie vast herkennen waarbij je toch maar ja zei tegen die ene opdracht, terwijl je al te veel werk hebt liggen. Of dat je toch dat feestje even helpt organiseren, omdat het zo een goede vriendin is. Herken de situaties op tijd en leer voor jezelf op te komen. Nee is geen schande, soms hebben we gewoon geen tijd. Bewaak je eigen grens om te voorkomen dat het te veel word en je leven alleen nog uit stress bestaat.

Vrouwen langer stress

Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen langer het stresshormoon vast houden in hun lichaam dan mannen. Vrouwen lopen dus langer rond met een gevoel van stress. Als je realistisch kijkt word er vaak van vrouwen ook meer veracht als de man, ze zorgen voor de kinderen, het huishouden, boodschappen doen en daarnaast ook vaak nog een fulltime baan.

De stress de baas

Je zult vast de situaties hebben herkent die jou stress bezorgen, maar wat als je al in stress leeft en je wilt er van af? De belangrijkste regel is dan kies voor jezelf. Stel jezelf voorop en bedenk bij elke vraag, kan ik dit er nog bij hebben? Als het antwoord Nee is, zeg dan ook echt nee. Laat je niet overhalen maar blijf bij jouw standpunt. Neem de tijd voor jezelf. Plan dus ook leuke momenten in waar je niets hoeft en gewoon een stukje gaat wandelen, een filmpje kijken of misschien wel gewoon slapen. Sporten helpt ook zeer goed tegen stress. Je zorgt voor jouw eigen lichaam, waarbij je dus jezelf op de eerste plaats zet. Sporten helpt je ook te ontladen en zorgt dat je de juiste hormonen aanmaakt om je weerstand te verhogen. Sporten maakt dus stressbestendig.

 

Groet,

Bijnierklachten.nl

 

 

https://www.bijnierklachten.nl/hoe-weet-ik-dat-ik-bijnieruitputting-heb/