Reviews: bijna iedereen die wel eens iets op het internet koopt bekijkt ze. Reviews geven je namelijk een eerste indruk van een bedrijf, een product of dienst. Het wordt zo makkelijker om vooraf te beoordelen of het bedrijf, het product of de dienst bij jou past, waardoor de kans kleiner wordt dat je het product later moet retourneren. Tegelijkertijd is het als consument ook best lastig om in te schatten wat de betrouwbaarheid van reviews op een webshop of website is. Vooral als een webshop enkel positieve reviews heeft, is het wel eens lastig om te beoordelen of de reviews echt of nep zijn. Om jou hiermee te helpen hebben we hieronder een aantal kenmerken van nep reviews op een rijtje gezet. Nep Reviews op een website of webshop herkennenHet blijkt dat ruim 10% van de reviews niet echt is. Dit houdt in dat de beoordeling op een website niet door een echte klant is geplaatst. Het is echter zo dat websites die reviews genereren via artificial intelligence vaak snel door de mand vallen. Zo kun je ervan uitgaan dat er iets mis is als een restaurant in Amsterdam zeventien reviews afkomstig van een Australisch ip-adres op hetzelfde tijdstip heeft geplaatst. Bovendien zijn er veel bedrijven die geld verdienen door reviews te verzamelen. Daar is niets mis mee wanneer het gaat om reviews gebaseerd op echte ervaringen, maar wanneer zij freelancers vragen om zoveel mogelijk nep reviews te schrijven, is dit niet eerlijk. Met de onderstaande tips kun je echte reviews van nep reviews onderscheiden.
Kijk eerst eens naar de registratiedatum van de gebruiker die de review geschreven heeft. Vaak herken je valse gebruikers en dus valse reviews aan een te recente registratiedatum. Kijk ook eens naar de manier waarop de review geschreven is, want vaak zijn valse reviews heel vaag of juist veel te specifiek. Dit maakt het onwaarschijnlijk dat deze persoon daadwerkelijk ervaring heeft met het betreffende product.
Soms worden tientallen reviews op hetzelfde tijdstip geplaatst en dat valt natuurlijk erg op. Het is ook erg verdacht wanneer een schrijver van een review meerdere keren de volledige naam van het product benoemt. Een echte klant zal namelijk nooit vier keer “Samsung Galaxy Z Fold 3 5G” in één review zetten. Dit geeft alleen maar aan dat iemand op een onhandige manier heeft geprobeerd om zoekwoorden te gebruiken voor SEO-doeleinden.
Let ook goed op op welke toon de reviews geschreven zijn. Reviews waarin de schrijver overdreven positief over het product praat zijn verdacht, want wie is er nou daadwerkelijk laaiend enthousiast over een stofzuiger? Wanneer een schrijver erg negatief is over de concurrentie, kun je er ook bijna van uitgaan dat dit geen betrouwbare review is. En wanneer je een positieve review op meerdere plaatsen tegenkomt, zit er hoogstwaarschijnlijk een fabrikant achter. Tot slotVandaag de dag staan er ontzettend veel reviews op internet. Reviews worden zelfs vaak gebruikt als middel voor online marketing, omdat bezoekers van websites zich vaak door positieve reviews laten overhalen om een product of dienst te kopen. Maar reviews zijn lang niet altijd echt. Kijk daarom altijd goed naar de registratiedatum van een schrijver van een review, de tijdstippen waarop de reviews op een webshop zijn geplaatst en de toon van de reviews.
|