Leuker langer werken
Image default
Zakelijk

Hoe los je een zakelijk conflict op?

Een conflict op de werkvloer kan voor de nodige spanningen zorgen. Niet alleen voor jou maar ook voor je collega’s. Het heeft invloed op hoe je presteert, op je omgeving en op je welzijn. In ernstige gevallen kun je ook geestelijke en lichamelijke klachten krijgen met een ziekmelding als gevolg.

Dit wil je natuurlijk in alle gevallen voorkomen. In gesprek gaan is één van de beste oplossingen om tot een goede oplossing te komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Helaas is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. Een gesprek kan vaak uitlopen tot een welles – nietes gesprek met uiteindelijk twee verliezers. Vaak komt het dan tot een gerechtelijke procedure waarbij het voor een medewerker vervolgens niet meer mogelijk is om te blijven werken.

Dit kan anders! Een zakelijk conflict tussen werknemers maar ook bijvoorbeeld tussen aandeelhouders, zakelijk partners of bij een overname kan begeleid worden door een professionele zakelijke mediator. De mediator is een onafhankelijk persoon die gespecialiseerd is als mediator. De mediator zorgt ervoor dat beide partijen hun verhaal kunnen doen. Vervolgens wordt er samen gezocht naar een oplossing die voor beide partijen werkbaar is. Naar enkele gesprekken heb je al resultaat. Vaak blijft een medewerker daarna gewoon werkzaam bij het bedrijf, een win-win situatie dus.

Het inschakelen van een mediator zorgt er dus voor dat je samen tot een werkbare oplossing komt in enkele gesprekken. Je hoeft hierbij geen advocaat in te schakelen en bespaart daarmee veel tijd en dus hoge kosten.

Een mediator wordt in verschillende branches ingezet. Bijvoorbeeld bij een zakelijk conflict in de zorg. De werkwijze van de mediator is afhankelijk van de branche hetzelfde en de uitkomsten zijn vaak positief.

Blijf dus niet te lang rondlopen met een conflict, maar los het samen met een professional op.

Bron: https://vwm-advocaten.nl/advocatenkantoor-breda