Fysiotherapie Vathorst helpt je een eenvoudige verandering of aanpassing van de levensstijl te bewerkstelligen. Dit kan de meest kosteneffectieve manier zijn om je gezondheid, je welzijn en je vitaliteit te verbeteren. Een kleine aanpassing kan al voortkomen uit regelmatige lichaamsbeweging.

De positieve effecten van het ondernemen van fysieke activiteiten kunnen diepgaand zijn en zowel het fysieke als het mentale welzijn betreffen. Beweging kan ondergewaardeerd of zelfs overschat worden, maar het is algemeen bekend dat de voordelen reëel zijn.

Voordelen die opgemerkt worden dankzij fysiotherapie Vathorst

De positieve effecten van fysiotherapie Vathorst door op de eerste plaats het ondernemen van fysieke activiteiten kunnen diepgaand zijn en zowel het fysieke als het mentale welzijn betreffen. Beweging kan ondergewaardeerd of zelfs overschat worden, maar het is algemeen bekend dat de voordelen reëel zijn. In dit blog benoem ik 4 voordelen.

Verbetering van de stemming

Al met ongeveer 30 minuten lopen op een loopband vermindert de spanning in je geest, omdat de hersenen bepaalde chemische stoffen vrijgeven, waaronder serotonine, dopamine en noradrenaline tijdens fysieke activiteiten. Al deze chemicaliën geven kalmerende effecten op het cellulaire niveau om stress om te keren en de stemming te verbeteren.

Verbeteren van de concentratie

Een andere nuttige chemische stof in de hersenen die vrijkomt tijdens het sporten bijvoorbeeld door fysiotherapie is de groeifactor. De belangrijkste functie van deze chemische stof is om de hersenen te helpen nieuwe cellen te maken en nieuwe verbindingen tussen hen tot stand te brengen. Naarmate de oefening ingewikkelder wordt, zoals in de sport of dansles, leren onze hersenen sneller te werken en zich beter te concentreren.

Verminder stress en een depressieve gemoedstoestand

Regelmatige activiteiten gedurende 30 minuten waarbij je behoorlijk transpireert helpen je bij het verbranden van ongeveer 350 calorieën per dag. In feite kan een dergelijke activiteit net zo effectief zijn als een antidepressivum in het verminderen van stress en depressie. Het is waarschijnlijk dat lichaamsbeweging de groei van neuronen in door depressies beschadigde hersengebieden stimuleert. 

Je slaapt beter

Voor sommige mensen is een matige of krachtige training beter als slaapmiddel dan slaappillen. Interessanter is dat mensen met slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, ook dezelfde effecten van lichaamsbeweging voelen. Lichamelijke activiteiten ongeveer 5 of 6 uur voor het slapen gaan verhogen de kerntemperatuur van het lichaam. Wanneer de temperatuur in de volgende uren afkoelt, ontvangt het lichaam dit als een signaal om te gaan slapen.

Op naar de professionals van Zee in Beweging, hét centrum voor fysieke en mentale vitaliteit.