Jaarlijks wordt er in London de “London Learning Technologies” beurs georganiseerd waar de laatste ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën wordt gepresenteerd.

Nieuwe ontwikkelingen als virtual reality in trainingen, gamified trainingen, nieuwe e-learning technologieën en vernieuwde learning management systemen (LMS) worden hier op de voet gevolgd. Vanuit dit artikel een aantal nieuwe ontwikkelingen vanuit deze beurs in 2017.

Nieuwe trends in het leren

Wat opmerkelijk is dat er een aantal nieuwe ontwikkelingen die gaande zijn in de wijze waarop leertechnieken worden toegepast. Zo is er tegenwoordig bij bedrijven veel meer behoefte aan concrete leerdoelen die gericht zijn op de directe performance van een bedrijf in plaats van algemene competenties of leerdoelen van een medewerker te trainen. Ook team of algemene bedrijfsdoelstellingen staan hier centraal in. In de snel veranderende markt is het belangrijk als organisatie om ook snel te kunnen anticiperen op deze veranderingen. Hierbij is het dus belangrijk dat er in korte tijd specifieke organisatievaardigheden eigen moeten worden gemaakt. De context is hierbij dan nog belangrijker dan de inhoud op detail. Dit laatste kan altijd individueel getraind worden. Ook is het belangrijk om het trainingsmateriaal zo uitdagend mogelijk te maken. Video is bij uitstek een goede aanvulling op traditioneel trainingsmateriaal. Feedback in nieuwe leeromgevingen is erg belangrijk en de behoefte om kennis te toetsen en online te geven kan hieraan een bijdrage leveren.

Van evaluatie naar impact

Ook worden opdrachtgevers van leertrajecten minder getriggerd op algemene evaluaties over de vorm van de training, opleidingslocatie, prijs of trainer. Nee ze zijn meer gericht op de impact voor het bedrijf. Welke bijdrage heeft het leertraject opgeleverd voor de organisatie. Wat is er bereikt met de training en gaat er beter, slimmer of goedkoper? Kortom welke voordelen heeft de opleiding voor het bedrijf en de business gekregen. Naast een nieuwe invulling van trainingsmateriaal gaat het hier natuurlijk vooral om de wijze waarop je als opleider maatwerk kunt leveren aan opleidingen die scoren.