Leuker langer werken
Bedrijven

Groeien met een goed plan

Groeien met een goed plan

https://www.scriptedconsultancy.com/blog/323938_groeien-met-een-goed-plan

 

Als kleine onderneming heb je in de meeste gevallen minder middelen dan een grote organisatie. De budgetten zijn eigenlijk voor alles een stuk kleiner, zo ook voor het opstellen van een plan. In dit geval hebben we het over een plan waarmee u als ondernemer vooruit kunt. Een plan om mee te groeien, oftewel een marketingplan. Marketing is een hele belangrijke factor om klanten te trekken. Zonder marketing een stuk minder klanten, en met minder klanten ook minder winst. Zonder goed plan kan het lastig zijn om voldoende klanten te werven en te behouden. Lees in dit artikel waar een goed marketingplan uit bestaat en hoe u slechts 20 minuten kwijt bent aan het opstellen van dit plan.

Als we het hebben over marketing dan denken een hoop mensen direct aan reclame. Deze begrippen worden vaak met elkaar verwisseld en betekenen voor velen hetzelfde. Marketing is echter veel meer dan dat. Als we een definitie aan marketing moeten geven dan zou dat zijn: “Alles wat een bedrijf doet om de verkoop van een product of dienst te bevorderen”. Dit is in onze ogen de meest brede definitie en de beste, marketing is namelijk een heel breed onderwerp. De stappen die een bedrijf neemt om een product te verkopen kunnen namelijk extern of intern zijn, naar de klant gericht maar ook op de interne processen. We zullen de interne en de externe factoren belangrijk in een marketingplan benoemen:

INTERN

Een organisatie die marketingbewust is houdt intern rekening met de volgende onderdelen:

– Strategie (onder andere een missie, visie en kernwaarden)

– Structuur (interne bedrijfsstructuur)

– Systemen (interne communicatie, maar ook software)

– Leiderschap

– Personeel

– Vaardigheden

– Distributie

– Product/Dienst

 

EXTERN

Extern zijn dit de volgende onderdelen:

– Branche-aantrekkelijkheid

– Trends en ontwikkelingen

– Communicatie

    — Kanalen

    — Media

    — Boodschap

– Klant

    — Segmentatie

    — Klantprofiel

 

Een bedrijf dat succesvol wil zijn zal op alle onderdelen moeten presteren. Het is namelijk een samenhangend geheel. Ga maar na, we kunnen bijvoorbeeld de klant blijven bestoken met reclameboodschappen die de expertise in ons vak benadrukken, als het onderdeel personeel hier niet op aansluit komt de klant bedrogen uit. We kunnen daarnaast onze producten en diensten blijven ontwikkelen, als we niet genoeg kijken naar trends en ontwikkelingen lopen we het risico onnodige ontwikkelingskosten te maken.

Natuurlijk wilt u zich als ondernemer gewoon op uw klant richten. U heeft een goed product en wilt deze simpelweg verkopen. Een marketingplan zorgt er voor dat uw klanten niet teleurgesteld zullen zijn. U weet na het opstellen van een plan wat u intern moet doorvoeren, en hoe u uw gewenste klant moet bereiken. Wellicht heeft u niet de benodigde marketing expertise om een goed plan op te stellen. Nu zijn er vele opties die u kunt overwegen. Denk aan het aannemen van een extern adviesbureau of het volgen van trainingen.  U zou ook zelf op internet kunnen zoeken naar theorie en modellen over het opstellen van een marketingplan. Deze oplossing kosten echter geld, tijd en kennis.

20 minuten van uw tijd

Gelukkig hebben wij bij Scripted de oplossing voor de drukke ondernemer. Een marketingplan dat slecht 20 minuten  van uw tijd kost om op te stellen. U ontvangt een rapport waarin alle onderdelen voor uw situatie beschreven staan. Een plan waar u altijd op terug kunt grijpen en zelf slimmer van kunt worden. Wij analyseren uw data, en passen dit toe op externe data en theorie. We houden rekening met de levensfase van uw bedrijf, de marktomstandigheden en uw klantgroepen. Het enige wat u hoeft te doen is een gesprek aan te gaan met onze online consultant. Uw plan ontvangt u vaak binnen een dag in uw mailbox!

 

Teun Koldeweij

Oprichter Scripted Consultancy

https://www.scriptedconsultancy.com/blog/323938_groeien-met-een-goed-plan