Auto's en Motoren

Hoeveel bedraagt de bijtelling in 2021?

Ieder kalenderjaar heeft de zakelijke rijder weer opnieuw de keuze om te kiezen voor bijtelling of rittenregistratie. Het percentage van de bijtelling is voor de benzineauto al jaren gelijk (22 procent),  maar de kosten voor de bijtelling van een elektrische auto nemen ieder jaar toe. Is het nog de overweging waard om te kiezen voor een brandstof- of elektrische auto, puur gekeken naar het bedrag dat men betaalt voor de bijtelling? 

 

Wat is bijtelling?

Bijtelling wordt gezien als de kosten die gelden voor het privégebruik van de auto van de zaak. Er wordt dan een percentage betaald over de cataloguswaarde van de auto: bijtelling. Liever geen bijtelling betalen? Dan wordt er vanuit de Belastingdienst gevraagd om een rittenregistratie bij te houden. Hiermee kan worden aangetoond dat er op jaarbasis niet meer dan 500 km privé is gereden met de auto van de zaak.

Kosten bijtelling 2021

De bijtelling in 2021 op een elektrische auto is 12 procent over de eerste € 40.000 van de  cataloguswaarde van de auto en 22 procent over de meerwaarde. Voor benzineauto’s geldt nog steeds het bijtellingspercentage van 22 procent. In 2020 bedroeg de bijtelling over de elektrische auto nog 8 procent. In de komende jaren wordt dit jaarlijks percentueel verhoogd, totdat de bijtelling van de elektrische auto even hoog is als de benzineauto: 22 procent.

 

Omslagpunt elektrische auto

Om het omslagpunt te berekenen, zoeken we het antwoord op de vraag: “Hoe duur mag de benzine-, diesel- of hybrideauto zijn om aan dezelfde bijtelling van een elektrische auto te komen?” Uit de berekeningen van TrackJack Europe kunnen we concluderen dat een benzine-, diesel- of hybrideauto met een cataloguswaarde van minder van € 21.818 in 2021 goedkoper is aan bijtelling dan een elektrische auto van € 40.000,-. In 2022 bedraagt het omslagpunt zelfs € 29.090, waardoor de elektrische auto steeds minder interessant wordt.

https://www.trackjackeurope.com/kennisbank/bijtelling/bijtelling-2021/
Auto's en Motoren

Eersteklas onderdelen voor klassieke Volkswagens

De oldtimer Kever is populair! Dit autotype -dat internationaal bekend staat als Beetle-, werd tussen 1937 en 2003 gebouwd: de langste productieperiode van één model auto ooit. Een tweede record betreft het meest aantal auto’s, namelijk ruim 20 miljoen. In al die jaren werd -en nu nog wordt-, de wagen enorm gewaardeerd. Verwijzend naar de cilinderinhoud kreeg deze Volkswagen de bijnaam 1200 en 1300.

De versnellingsbak Kever was tot en met 31/9/1952 on-gesynchroniseerd. Vanaf dat moment werden de versnellingen 2, 3 en 4 gesynchroniseerd. Na 1/8/1960 is sprake van complete synchronisatie. Tegelijkertijd kon toen gekozen worden voor aan half automatische versnellingsbak; de primeur hiervan ging naar de 1300 modellen. Ben jij als Kever-bezitter op zoek naar een nieuwe versnellingsbak? Check, voordat je je order plaatst op www.paruzzi.com, de codering ervan. Je vindt die aan de rechterkant. De code begint met twee letters. De nummers die volgen geven het bouwjaar aan: twee nummers voor de dag, twee nummers voor de maand en een nummer voor het jaar.

Naast versnellingsbakken levert Paruzzi nog veel meer originele parts. Denk aan remmen, velgen, voorassen, kachels en lampen. Voor losse kabels, bouten, moeren en ringen kun je ook terecht op www.Paruzzi.com. In totaal zijn er een half miljoen VW Classic onderdelen op voorraad. De meeste klanten bestellen online, waarbij PostNL verantwoordelijk is voor de bezorging. Gaat het om een groot item of bepaalde vloeistoffen? Je kunt een en ander afhalen bij het Paruzzi magazijn. De opslaghal staat in Yerseke, op het Zeeuwse eiland Noord-Beveland. Overigens een heerlijk gebied om eens rond te kijken! Een paar toeristische tips:

-de oesterputten (er worden regelmatig rondleidingen gehouden);

-de haven;

-het Oosterscheldemuseum.

Het museum -gevestigd in een monumentaal pand uit 1914 dat vroeger dienst deed als gemeentehuis- beheert meer dan 1600 objecten. De voorwerpen hebben allemaal een link met de mossel- en oestercultuur van Yerseke. Er is ook veel aandacht voor de 18 verdronken dorpen en de ondergang van de stad Reimerswaal. Vergeet vooral niet een kijkje te nemen in de voormalige trouwzaal. Daar hangt een indrukwekkend panoramaschilderij gemaakt door Willem Vaarzon Morel.

https://www.paruzzi.com/
Auto's en Motoren

Hoe mensen met rolstoel vervoeren

Een rolstoelbus kan gewenst zijn als je mensen moet vervoeren, waaronder mensen in een rolstoel. Dit kan voor familie zijn, maar bijvoorbeeld ook als je mantelzorger bent voor iemand met een rolstoel. Er is een verschil tussen het vervoeren van een rolstoel en het vervoeren van iemand in een rolstoel. Dat laatste vereist namelijk meer aanpassingen aan het voertuig. Je vindt op deze pagina rolstoelbussen met panoramagarantie voor de bijrijder in de rolstoel.

 

Wat is de panoramagarantie

De panoramagarantie houdt in dat de persoon in de rolstoel op dezelfde hoogte zit als de rest van de passagiers in de rolstoelbus. Hierbij spelen meerdere aspecten een rol, zoals de lengte van de rolstoelgebruiker en het formaat van de rolstoel zelf. De panoramagarantie kan gegeven worden door de bodemverlaging die wordt geboden. Deze verlaging is van roestvrijstaal en wordt bekleed met tapijt of antislipmateriaal. Met deze bekleding wordt geluid van buiten het voertuig gedempt. Op het gedeelte van de bodemverlaging van roestvrijstaal zit een garantie van tien jaar.

 

Aan alle eisen voldaan

De zitplaats met panoramagarantie in de rolstoelbus wordt in het midden van het voertuig geplaatst. Hierbij hoort ook een veilig en stevig rolstoelbevestigingssysteem en een oprijplaat. In sommige gevallen kan er naast de rolstoelplaats aan twee kanten nog een stoel geplaatst worden in de rolstoelbus. Dat is natuurlijk afhankelijk van om welke soort bus het gaat. De gehele aanpassing voor de rolstoelbussen voldoet hier aan de Europese normeringen en krijgt de bijpassende certificeringen.

 

https://www.freedomautoaanpassingen.nl/
Auto's en Motoren

Een VCA cursus is vaak noodzakelijk voor uw bedrijf

VCA staat voor Veiligheid Checklist Aannemers. Het is een document dat bedrijven die voor andere bedrijven gaan werken kan onderscheiden. Het toont aan dat de veiligheid, gezondheid en milieuaspecten serieus worden nageleefd tijdens de werkzaamheden. VCA is een onderdeel voor bewust en veilig werken.

Voor de meeste bedrijven zijn er twee soorten VCA. VOL-VCA voor leidinggevenden en VCA basis voor operationeel medewerkers. Aan VCA zitten ook verplichte toolboxsessie’s verbonden.

VCA wordt door diverse aanbieders aangeboden. Er is een ruime keus tussen het aantal aanbieders. De VCA-cursus kan in een ééndaagse opleiding en een tweedaagse opleiding gedaan worden.

Euro Transport College beschikt over de mogelijkheid om uw bedrijf in alle verplichtingen van VCA te ondersteunen. Euro Transport College beschikt over een eigen Veiligheidskundige. Deze deskundige beschikt over alle nodige kennis en expertise rondom het vakgebied. 

 

Waar ontstond VCA?

Zoals vele veiligheidscriteria ontstond VCA in Nederland in de Offshore industrie. Doel was het aantal ongevallen en veiligheidsincidenten terug te dringen en daardoor de externe veiligheid te verhogen. Gauw volgde de petrochemie en daarna ook andere sectoren zoals de bouw, hoveniers en installatietechniek.

VCA is niet verplicht in de wet. Wel kan het door opdrachtgevers worden geëist dat de opdrachtnemer VCA-gecertificeerd is.

VCA staat los van het statuut voor een bedrijf dat voldaan wordt aan de ARBO wetgeving. Het wordt slechts gebruikt om beter de regels na te leven. 

https://eurotransportcollege.com/vca-basis-en-vca-vol/
Auto's en Motoren

Een klantervaring met een bestelwagen in Sittard van Adrem Limburg

Recentelijk heb ik mijn tante geholpen met het verhuizen van haar spullen uit een appartement in Sittard naar een appartement in Simpelveld. Een bestelbus huren in Sittard bood de perfecte oplossing om het meubilair van mijn tante in te vervoeren. Gelukkig had de bestelbus veel laadruimte en een laadlift. Hierdoor was het meubilair dat nog in het appartement stond, geen probleem om te vervoeren. Ik vertel onze ervaring met Adrem Limburg.

Verhuizen met een bestelbus in Sittard

De bus hebben we, mijn vader en ik, om 10u bij Adrem in Sittard op locatie opgehaald. Hierbij hebben we gekozen om de bus te verzekeren, omdat het verkeer midden in het centrum van Sittard vaak onvoorspelbaar is. Het is druk dus een ongeluk zit in een klein hoekje. Aan de balie werden we vriendelijk geholpen door een jongeman en zijn we samen de beschadigingen aan de bus gaan controleren. Na deze kleine beschadigingen vastgelegd te hebben konden we beginnen met verhuizen en konden we op weg naar mijn tantes appartement. 

  

Rugklachten voorkomen door een bestelbus met laadlift

Van tevoren hadden we alles gepland qua indeling en wanneer welk meubelstuk in de bestelbus geladen moest worden. Echter bleek het sjouwwerk door het gewicht nog niet zo gemakkelijk met twee personen. De bus moest echter die zaterdagmiddag om 16:30u terug zijn op locatie in Sittard. Omdat ik al kon inschatten dat het langer zou duren besloot ik om contact op te nemen om 12u met Adrem. Hier leek een bestelwagen huren in Sittard namelijk de beste optie voor de zaterdagmiddag. Eenmaal gebeld kreeg ik de eigenaar aan de lijn en die dacht gelukkig met ons mee om tot een oplossing te komen. Voor 50 euro extra zouden we de bus ook voor de zondag kunnen huren. Hierdoor konden we die bus ook om 20u ’s avonds afleveren. De eigenaar zou er dan voor zorgen dat er een bus van Heerlen naar Sittard vervoerd zou worden voor de volgende verhuurder. Door deze extra tijd heeft mijn tante de mogelijkheid gekregen om rustig afscheid te kunnen nemen van haar appartement en bovendien hebben we de verhuizing op een wenselijk tempo uit kunnen voeren.

Gelukkig veel laadruimte in de bestelwagen

Toen we in het appartement aankwamen bleek het materiaal van mijn tante toch een stuk meer en veel zwaarder dan in eerste instantie werd verwacht. We moesten een tweedelig bankstel, een tweepersoonsbed, ligstoelen, staande lampen, een marmeren tafel, keukenstoelen en nog wat kunst vervoeren. Van tevoren hadden we precies bedacht wat waar in de bus geplaatst moest worden en in welke volgorde. Dit is voor elke verhuizing zeker aan te raden, omdat je anders voor vervelende verrassingen kunt komen te staan. Dit is natuurlijk onwenselijk tijdens een verhuizing die snel en georganiseerd moet lopen.

Adrem, bedankt!

https://adremlimburg.nl/overige-paginas/bestelbus-huren-sittard/
Auto's en Motoren

Dingen die je moet weten over escooters

Dingen die je moet weten zoals de aandrijving, batterijen en het de nadelen van elektrische scooters. De meeste elektrische scooters voor volwassenen zijn gebouwd als klassieke scooters en bestaan uit een basis, twee banden, een stuur met stuur en twee remmen. Het “hart” van de e-scooter is de elektromotor met de bijbehorende accu.

 

 

 

Meestal is de motor verborgen in de wielnaaf en stoort deze het uiterlijk niet, net als de accu, die bij de meeste modellen onder de standaard is geïnstalleerd. De acceleratie gebeurt meestal via een draaigreep op het stuur van de scooter. Hieronder hebben we nog meer feiten verzameld over de bouw en werking van e-scooters:
 

E-scooter aandrijving

Elektrische scooters, zoals elektrische scooters of e-bikes, worden aangedreven door een elektrische motor in plaats van een benzinemotor. Een oplaadbare accu – meestal een krachtige lithium-ionaccu – voorziet de motor van energie. Wanneer deze uitgeput is, daalt de prestatie van de e-scooter of neemt het bereik ervan af. De accu moet daarom met regelmatige tussenpozen op het elektriciteitsnet worden aangesloten om van nieuwe energie te worden voorzien.
 

E-scooter banden

De bandenmaat van de e-scooter is relevant voor de wegligging en de rijbeleving. Over het algemeen geldt dat hoe groter de banden, hoe beter de elektrische scooter zich gedraagt op verschillende ondergronden en obstakels. E-scooters met luchtbanden hebben betere veringseigenschappen, terwijl massieve rubberen banden niet gevoelig zijn voor “lekke banden” en vrijwel onderhoudsvrij zijn.
 

E-scooter rem

De remmen van de e-scooter zijn onmisbaar. Het is zinvol om twee onafhankelijk werkende remmen te hebben, waardoor veilig rijden gegarandeerd is, zelfs als er één rem uitvalt. Zelfs als de maximumsnelheid voor e-scooters een maximum van 20 km/u is: de rijsnelheid mag niet worden onderschat. Door de kleinere wielen is de remwerking veel sterker dan bij bijvoorbeeld een fiets. Modellen met achterwielremmen die met de voet kunnen worden bediend, bieden maximaal rijcomfort en meer veiligheid dan pure e-scooters met stuurremmen.
 

E-scooter batterij

De accu is een van de zwaarste onderdelen die op een e-scooter zijn geïnstalleerd. Aangezien elektrisch aangedreven scooters meestal geen lange afstanden afleggen, bedraagt het gemiddelde bereik per lading ongeveer 30 tot 50 km. De oplaadtijd is beduidend korter dan bij e-scooters of auto’s. Het opladen van de accu van een elektrische scooter kan eenvoudig worden gedaan bij elk stopcontact. Afhankelijk van het model bedraagt de laadtijd ongeveer 2 tot 5 uur. Er zijn zelfs modellen die een USB-poort hebben en bijvoorbeeld via een stroombank kunnen worden opgeladen.
 

E-scootermodellen

De accu is een van de zwaarste onderdelen die op een e-scooter zijn geïnstalleerd. Aangezien elektrisch aangedreven scooters meestal geen lange afstanden afleggen, bedraagt het gemiddelde bereik per lading ongeveer 30 tot 50 km. De oplaadtijd is beduidend korter dan bij e-scooters of auto’s. Vooral lichte carbon e-scooters die ook opvouwbaar zijn daarom extra geschiktheid voor dagelijks gebruik. E-scooters met een stoel zijn ideaal voor oudere bestuurders of mensen met gezondheidsproblemen. Bij sommige modellen kan de stoel ook alleen worden uitgeklapt als dat nodig is.
 

E-scooter gewicht

Het gewicht speelt een relevante rol bij het transport van de e-scooter. Zelfs als het kan worden opgevouwen: Met een gemiddeld gewicht van 15 tot 20 kg zijn e-scooters niet noodzakelijkerwijs geschikt voor transport over lange afstanden. Carbon scooters besparen gewicht op het frame, maar de accu’s zijn vaak het zwaarste onderdeel van de scooter. Ook belangrijk voor de veiligheid tijdens het rijden is het totale gewicht dat scooters inclusief de berijder en eventuele bagage op de weg dragen. De door de fabrikant aanbevolen belastingsgrens mag niet worden overschreden.

Auto's en Motoren

Naar je werk met een Peugeot 107

Het was typisch zo’n auto die je uit duizenden herkende. Klein maar fijn en met karakter. In 2014 echter werd de Peugeot 107 officieel bedankt voor bewezen diensten en opgevolgd door de Peugeot 108. Gelukkig zie je ze nog steeds veel rijden. Logisch want de ruimte die de 107 je bood was verrassend groot en het verbruik uitermate zuinig.

Samen met Citroën en Toyota

De Peugeot 107 was een miniklasse auto en was eigenlijk een coproductie van Peugeot, Citroën en Toyota. Niet voor niets waren de gelijkenissen met de Citroën C1 en de Toyota Aygo overduidelijk. In 2005 kwam de Peugeot 107 op de markt. De auto was leverbaar als 1,0 liter benzine uitvoering met 68 PK en in 3 en 5 –deuren. De auto was bovendien handgeschakeld beschikbaar maar ook als automaat. Vanaf 2014 nam de 108 de plaats van de kleine Peugeot definitief over. 

Neem een specialist mee

Zoals gesteld kun je de 107 zeker nog wel als occasion aanschaffen. Vooral vanwege het zuinige verbruik is en blijft het een populaire auto die meer ruimte biedt dan je zou denken en meer comfort biedt dan je verwacht van een miniklasse auto. Niet gek dus om juist deze 107 als occasion aan te schaffen. Nu we het daar toch over hebben, er zijn handige tips voor het kopen van een tweedehandsauto beschikbaar. Sterker nog; een waslijst aan tips zelfs waaraan je moet denken als je een gebruikte auto aan gaat schaffen. Op de interessante autoblogs zie je de lijstjes met tips kopen tweedehands auto voorbij komen. Zeer bruikbare lijstjes vooral, want er zijn altijd zaken die je over het hoofd ziet in al je enthousiasme. Vooruit dan, geven we een tip weg: neem altijd iemand mee, liefst iemand met kennis van zaken. Het is het beste wat je kunt doen als je een gebruikte auto gaat kopen.

Auto's en Motoren

Mercedes Sprinter zakelijke lease

De kans is groot dat je voor je werk veel op de weg zit. Of je nu zelfstandig ondernemer bent of in dienst van een groot bedrijf maakt daarbij niet uit. Het is dan belangrijk dat de auto waarin je dat doet aan een flink aantal voorwaarden voldoet. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat de kosten in de hand te houden zijn. Om die reden wordt een lease auto zakelijk vaak als de best mogelijke optie gezien. Dit kan de bekende auto van de zaak zijn, maar dat geldt zeker ook voor bedrijfsauto’s zoals bestelbusjes als de Mercedes Sprinter.

zakelijk auto leasen 

Door op deze wijze naar leasen te kijken komt dan al snel bij Mercedes Sprinter lease terecht. Dit is namelijk de bedrijfsauto die het best bij veel verschillende ondernemingen past. Of het nu kleine zelfstandige bedrijven zijn of grote multinationals. De Sprinter is immers in een aantal verschillende varianten op de weg te vinden. Wie bijvoorbeeld een open laadbak nodig heeft, kan dit krijgen. Wie in groepen werkt en dus een dubbele cabine wenst kan ook een Sprinter overwegen. Bovendien is het ook nog eens een auto die bekend staat om de prestaties die hij kan leveren.

Gemakkelijk in gebruik

Wat natuurlijk vooral belangrijk is, is dat het voertuig gemakkelijk te beheersen is. Het moet een middel zijn om je werkzaamheden uit te voeren, niet één van de werkzaamheden op zichzelf. De Sprinter is dan ook ontworpen om comfortabel te zijn. Bovendien is hij zeer praktisch door zijn grote laadruimte. Dit geldt zowel voor dichte varianten als voor de versie waarbij een open laadbak op de achterzijde is gemonteerd. Hij is gemakkelijk over te schakelen naar een vierwielaandrijving wanneer dit nodig is. Bovendien is de motor flink zuinig. Dit weegt natuurlijk allemaal mee in de keuze voor een specifiek type.

https://www.autoleasecentrale.nl/